Fast i 80-talet:10skivor man bör ha (del 5/10)

Då var det tid för den femte delen i återblicken till 80-talet och vi håller oss kvar vid 1983.


File:ZZ Top - Eliminator.jpg

ZZ TOP "Eliminator"

23 mars 1983
släppte ZZ TOP sitt genombrottsalbum som slog världen med häpnad och det var nu som man gjorde sina första musikvideor. "Eliminator" kom helt rätt i tiden och genom MTV fick man en stor genomslagskraft med videotrilogin "Gimme Me All Your Lovin´",Sharp Dressed Man" och "Legs". 

"Eliminator"
nådde som bäst nr.9 på The Billboard 200 och albumet låg på listan i över tre år och har sålt 10 x Platinum. "Gimme Me All Your Lovin´" var den singel som gick bäst och den nådde plats nr.2Mainstream Rock Chart.

UK Albums Chart nådde "Eliminator" som bäst nr.3 och här i Sverige så blev det som bäst nr.13 Albumlistan.

Jag kom för första gången i kontakt med ZZ TOP  i mitten på 80-talet då min bror kom hem med "Afterburner"(1985) som han ville spela upp. Efter det så spelade nästan sönder skivan eller kanske var stiftet på skivspelaren som blev slut. Låtar som "Rough Boy","Can´t Stop Rockin´","Stages" och "Planet Of Women" fick skivspelaren att gå varm.

Efter några år så föll dom lite i glömska men allt vaknade till liv igen 1990 då jag hörde "My Head´s In Mississippi" från "Recycler"  som precis hadde kommit ut.Det var mitt första egna album med gruppen och naturligtvis så var det på LP.

Även om det var med "Afterburner"  som det hela började med så får man inte glömma "Eliminator" som är en riktig klassiker från 80-talet.Själv köpte jag albumet på LP i början av 90-talet och nästan i samma veva så fick det bli på CD också.

Så här lät det 1983 när klassikern "Eliminator" släpptes.



och så här låter det nu och även om det är ännu en låt från "Eliminator"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0