Fast i 80-talet:10 skivor man bör ha (del 7/10)

Nu var det dags för del 7 av 10 och vi hoppar från 1984 till 1988 och denna klassiker.


File:Magnum - Wings of Heaven.jpg

MAGNUM "Wings Of Heaven"


Det första steget mot genombrottet tog man med albumet "On A Storytellers Night" 1985 då man fick skriva ett större skivkontrakt med Polydor. Man fick öppna på  Monsters Of Rock där Bon Jovi,Marillion och Metallica spelade och headliners var ZZ TOP. 1996 tog man ytterligare ett kliv med albumet "Vigilante"  och 1988 kom genombrottet på allvar.

Juli 1988 släppte Magnum sitt mest framgångsrika album och deras bästa enligt mig medans dom äldre fansen håller "On A Storrytellers Night" som det bästa som bandet gjort. "Wings Of Heaven" var på UK Albums Chart i 9 veckor och nådde som bäst nr.5 och här i Sverige gick det ännu bättre och albumet låg på den Svenska Album Listan i 12veckor och man nådde som bäst nr.2.

Jag minns mycket väl en låt från skivan som brorsan hadde på ett blandband och låten var "Don´t Wake The Lion". Jag visste inte vilken grupp det var då men jag gillade låten och ett år senare 1999 så skulle jag få svaret på vilken grupp det var. Det var bakom en byrå jag hittade en LP som min bror glömt när han flyttat och det var MAGNUM "Wings Of Heaven".Första tanken var vad är det här för skit då?men det visade sig vara riktigt bra och där fanns ju låten som jag hört på blandbandet och sedan dess har MAGNUM varit ett av mina favoritband.



Så här lät det 1998



Så här låter det nu,från nya skivan "Into The Valley Of The Moonking" (2009)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0