Fast i 80-talet:10 skivor man bör ha. (del 2/10)

Då var vi framme vid del två i min Fast i 80-talet special och denna gången är det en klassiker från 1982.




File:COTN album cover.jpg

KISS "Creatures Of The Night"

Detta är KISS 10:e album och släpptes 13 oktober 1982 och var ett steg mot lite tyngre efter två mjukare skivor som "Dynasty" (1979) och "Unmasked" (1980). Skivan innehåller dunderlåten "I Love It Loud" och andra bra låtar som balladen " I Still Love You",War Machine","Killers" och titelspåret "Creatures Of The Night".

Jag minns än idag när man kom hem med LP skivan i mitten på 80-talet,jag var väl 9-10år då.Skivan fick jag av min bror på en skivrea för hela 39:75 och det var min första KISS skiva. Den låten som gick om och om igen var "I Love It Loud" men även "War Machine".

Ja vilka fina minnen som kommer tillbaka när man sitter och minns tillbaka på 80-talet och hur man hadde väggarna fulla med KISS posters från OKEJ. Som på den tiden var mera en Rock och Hårdrockstidning och ingen mespopstidning.

Nu ska jag inte sväva iväg allt för mycket här utan nu återgår vi till själva skivan."Creatures Of The Night" nådde som bäst nummer 45 på den amerikanska  Billboard listan. I England nådde skivan nummer 22UK Albums Chart.

På skivomslaget finns Ace Frehley med fast han inte spelat en enda ackord på skivan eftersom han lämnat bandet och han ersattes av Vinnie Vincent.Han var däremot inte länge i bandet och han fick lämna efter "Lick It Up" skivan 1983.

Onödigt kunskap men kul.

Något som jag inte ens hadde koll på själv är att Bryan Adams var med och skrev låtet "Rock And Roll Hell"  

Eric Carr lade basgången på "I Still Love You"

Robben Ford spelar solot på "I Still Love You"

"Rock And Roll Hell" var en cover från början på en Bachman.Turner.Overdrives låt från albumet "Rock n´Roll Nights" från 1979. Jim Vallance (orginalkompositören) och Bryan Adams skrev om den så mycket att det inte längre ansågs vara en cover.

Det är inte Gene Simmons som spelar elbas på titelspåret "Creatures Of The Night" och det är inte känt vem som gör det.



1985 släpptes en nyutgåva av skivan och då med nya gittaristen Bruce Kulick på omslaget,han var med i KISS 12år.



Så här lät det 1982....



och så här låter KISS nu 28år år senare,från nya skivan Sonic Boom (2009)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0