Fast i 80-talet:Bonus album (del 1/2)

Efter att ha färdigställt Fast i 80-talet serien så var det framförallt två album som jag ville ha med jag fick avtså att ta med dom.Båda albumen upptäckte jag för sent och växte inte upp med musiken i fråga under 80-talet men albumen är ändå värda att ta upp här i en bonusdel.Det känndes som att ZZ TOP "Eliminator" fick vara det enda undantaget.

Nu är det hög tid att presentera den första 80-tals klassiker i min bonus serie och årtalet är 1987.



HELLOWEEN "Keeper Of The Seven Keys Part 1"

Maj 1987
släppte den tyska hårdrockgruppsgruppen sitt andra album "Keeper Of The Seven Keys Part 1" och det är även första albumet med nya sångaren Michael Kiske.Kiske fick lämna bandet efter albumet "Chameleon" (1993) och det var då nuvarande sångaren Andi Deris anslöt till gruppen.

Albumet anses av många vara det bästa albumet av Helloween och man hadde skapat musikstilen POWER METAL i och med "Keeper Of The Seven Keys".

Det var först tänkt att Keeper part 1 och part 2 skulle släppas som ett dubbel album men skivbolaget vägrade och ville istället ge ut två separata album.

Jag minns hur jag kom i kontakt med Helloween och detta underbara album,det var i en av datasalarna på Nolaskolan i början av 90-talet som det begav sig.I CD spelaren som fanns spelades "Keeper Of The Seven Keys" för fullt och jag var tvungen att fråga vad det var,sedan begav jag mig till skivaffären och köpte skivan.

Så här lät det då det begav sig 1987




Så här låter det nu från skivan"UNARMED Best Of 25th Anniversary" (2010) och det är minst sagt annorlunda tappningar av gamla Hellowen låtar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0