Fast i 80-talet:10 skivar man bör ha (del 9/10)

Då var det dags för ytterligare en tillbakablick till 80-talet och denna klassiker.




DIRE STRAITS "Brothers In Arms"

Maj 1985
kom denna klassiker ut och innehåller låtar som "Money For Nothing","Walk Of Life och titelspåret "Brother In Arms".Bandet åkte samma år ut på en 12 månader lång världsturné som varade från den 25:e april 1985 till 26:e april 1986, och med sina 234 spelningar, är det troligtvis den längsta turné som har genomförts sett till antal spelningar under ett år.

"Brothers In Arms" var ett av dom första albumen som lanserades på det då nya formatet CD och var också det första albumet på CD som nådde 1miljon i sålda album.

På albumlistorna runt om i världen så blev det succe som heter duga där man var nr.1 på albumlistorna i UK,Sverige,Australien,Österrike,USA,Kanada,Tyskland,Norge,Italien och Schweiz.

Mitt egna minne från skivan är att jag fick den av min bror Kenneth när jag fyllde år eller om det var i julklapp jag fick den.Det var naturligtvis på LP och vad jag lyssnade på skivan om och om igen, "Walk Of Life" blev snabbt en favoritlåt. Annars kan skivan vara lite seg i vissa delar men vad gör det när det finns låtar som väger upp det lite svargare delen av skivan.

Idag finns bara fodralet kvar av och det beror på att jag efter att ha spenderat sommaren här uppe i Ö-vik och skulle åka hem igen till Enköping.Vi packade in i bilen och farsan slängde in min LP i bakrutan på sin gammla Volvo och vad hände med den skivan efter att ha legat i bakrutan 50mil när det var gassande värme? Den skivan gick aldrig att spela igen den såg ut som en puckelpist och idag kan man skratta åt det hela men det var inte lika kul då.

Så här lät det när det begav sig 1985.




Gruppen slutade 1995 och frontmannen Mark Knopfler valde sedan att göra solokarriär,så här låter han idag.Det är folkmusik inspirerat och inte så mycket rock,låten är "Border Reiver" från nya albumet "Get Lucky" (2009).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0