Hockeyblogg i juletid.

Förra gången blev det ju inte av men nu så blir det lite hockeytankar så här i juletid och vi börjar väl med tabellen.


 LagGPWTLOTWOTLGD(GF-GA)P
1 HV71 31 17 5 9 4 0 +37 (119-82) 60
2 Linköpings HC 31 18 4 9 1 0 +39 (101-62) 59
3 Färjestad BK 31 15 6 10 1 3 -9 (72-81) 52
4 Djurgårdens IF 31 15 5 11 0 1 +16 (86-70) 50
5 Frölunda HC 31 12 8 11 1 0 -2 (84-86) 45
6 Skellefteå AIK 31 13 6 12 0 3 -8 (72-80) 45
7 Luleå HF 31 11 8 12 2 4 -5 (82-87) 43
8 Brynäs IF 31 8 12 11 4 0 +2 (72-70) 40
9 MODO Hockey 31 6 14 11 6 2 -1 (80-81) 38
10 Timrå IK 31 9 10 12 1 5 -11 (81-92) 38
11 Rögle BK 31 10 5 16 1 2 -21 (73-94) 36
12 Södertälje SK 31 7 7 17 2 3 -37 (72-109) 30



Årets överraskningslag
: Djurgården

Trodde aldrig att dom skulle vara så här högt upp efter 31omg. men Hardy har fått fart på laget så vi får väl se vart det slutar men visst blir det slutspel för stockholmarna.

Mitt tips var: 8


Årets besvikelse: Frölunda


Har varit för mycket upp och ner trots en 5:e plats så hadde jag väntat mig mera av göteborgarna. P-J Axelsson som vara årets värvning innan serien började har inte levererat och framstår snarare som en flopp i dagsläget.

Frölunda kommer verkligen få kriga för att få spela slutspel och det kan gå riktigt illa eller så går det riktigt bra för det känns som det inte finns något mellanläge i Frölunda.Ojämna backar kan bli fallet för Frölunda.

Mitt tips var : 2



Då var det tid att syna MODO HOCKEY


Tänkte jag skulle börja med att ta ut tre positiva och tre negativa saker så här långt i MODO HOCKEY.

Negativa

1. Roman Malek

Jag trodde att han skulle kunna bli en hyffsad sista utpost i Modo och han började bra på försäsongen och i dom inledande matcherna. Efter det har det inte fungerat alls och Malek har fått tagit över Zackes roll som båsöppnare och frågan är bara när försvinner Malek och vem kommer in istället för han? Zacke?

Mitt betyg då: 3
Mitt betyg nu: 2

2.Daniel Sondell

Ja han har ju fått smeknamnet "Sondräll" och inte mycket har gått Daniels väg fast han började hyffsat men rasade med övriga laget.Han var stabil och bra i Rögle men har inte fått till det i Modo men man hoppas ju att det ska lossna för han. Han har allt som oftast varit sämsta back och slarvar oerhört men matcherna i Tre Kroner kanske gör honom susen. 

Mitt betyg då: 3
Mitt betyg nu: 1


3.Tomas Mojzis

Mojzis har verkligen spelat upp sig på slutet fast han har varit dålig i början av säsongen och jag hadde betydligt större förväntningar på han.Men han har som sagt spelat upp sig på slutet och det är bara hoppas att han fortsätter så för det behöver vi.

Mittbetyg då: 3
Mitt betyg nu: 2



Tre positiva överraskningar


1. Hannu Pikkarainen
 
Hannu har vekligen överraskat på mig och jag trodde inte att han skulle vara så bra som han är och han vill jag verkligen ha kvar till nästa säsong.

Mitt betyg då: 3
Mitt betyg nu: 4

 
2.Magnus Häggström

Har bara blivit bättre och bättre och många trodde att det bara var när han spelad emed Foppa som han kunnde vara bra. Häggström har visat att han ska vara med och han jobbar alltid hårt för laget tacklas och tar avslut, han har verkligen överraskat på mig.

Mitt betyg då:1
Mitt betyg nu:3


3.Niklas Svedberg

Började lite trevande men har bara blivit bättre och bättre ju mera han fått spela och det är kul att se att Modo vågar släppa fram en ung målvakt för en gångs skull.Som Petter Rönnqvist sa "Vill Modo vara med när det drar ihop sig så måste dom hitta en ny målvakt även om Svedberg gjort det riktigt bra".Kanske kan han få förtroende fullt ut och inte bli petad i ett slutspel.

Mitt betyg då: 2
Mitt betyg nu: 4

Övrigt om Modo

Jag gillar verkligen Madsen och det känns bra att han är kvar nästa säsong och den femman med Madsen/Steen/Häggström har varit riktigt stabil på slutet.Det är kul och se att Marco Toukko spelat upp sig också och han har varit riktigt bra. Toukko och Green bildar en bra femma och vänta bara till Hinote är spelklar.

Sedan kan man ju inte låta bli att nämna Peter Forsberg och Markus Näslund som verkligen lyft Modo och jag börjar ändra åsikt om Näslund. Jag gillade Näslund fram till hans divafasoner i samband med lockouten och hans skatteflykt och allt snack om att flytta hem för barnens skull och så skrev han på för ytterligare år i NHL.

Nu börjar jag att gilla han igen och han är förlåten för nu visar han klubbhjärta vilket är sällsynt i dagens hockey där pengarna styr.

Nu väntar tre tuffa matcher innan 2009 är slut och visst ska Modo till slutspel.....HEJA MODO!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0